-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)
-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:43414 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

بنابر مقتضيات زمان در دوران پيامبر پس از طلاق، بايستي زن عده نگه ميداشت و اين به دليل فقدان لوازم پيشگيري بود، ولي اكنون كه وسائل فراواني براي پيشگيري وجود دارد، آيا عده نگه داشتن لازم است؟

در دوران پيامبر نيز اسباب و وسايل پيشگيري وجود داشت، ازجمله عزل (بيرون ريختن مني).

ثانيا: ازدواج كه عبارت است از تعهد و قرارداد زندگي بين زن و شوهر، آن چنان اني دو را به هم ارتباط تنگاتنگ و ناگسستي ميدهد و عقد و گره محكم ايجاد ميكند، كه با هيچ چيزي اين ارتباط به هم نميخورد، مگر در صورتي كه مرگ يا طلاب صورت بگيرد، نگه داشتن عده به خاطر چند نكته است:

1- اگر احتمالا در رحم زند نطفه باشد، تا سه ماه مشخص شود، چون گاهي نطفه بعد از مدتها بسته ميشود.

2 - در اين فرصت با فكر و انديشه مرد و زن عقد ازدواج از استحكام مجدد برخوردار شود. در حقيقت فرصت بازنگري است.

3 - تشريع عده مانع بزرگي سر راه زنان است كه زود تصميم نگيرند. زني كه ميخواهد سرناسازگاري داشته باشد و ناراحتي براي شوهر و فرزندان ايجاد كند، وقتي به فكر عده بيافتد، مانع ميشود.

4 - جدايي بين زن و شوهر از منفورترين و زشتترين كارهاي نزد خدا است و در روايات به منزله تخريب خانه قلمداد شده است.(1) و در روايت ديگر آمده است: ازدواج كنيد و طلاق ندهيد، زيرا طلاق، عرش خدا را به لرزه در ميآورد.(2)

هدف از ازدواج قانونمند شدن ارتباطات و ايجاد عشق بين زن و شوهر براي اهداف عاليتر مانند تربيت فرزندان و احساس آرامش خاطر و كمك و ياور داشتن در زندگي است.

اگر چنين فرض شود كه ارتباطات بين زنان و مردان از هيچ قانوني تبعيت نكند و بر اساس ضوابطي نباشد، انواع مشكلات رواني و جسماني و بياريهاي خطرناكي از قبيل ايدز به بار مينشيند، چنان كه در بعضي مناطق چنين شده است.

حكمت عده نگه داشتن به همين چند دليل منحصر نيست شايد حكمتهاي بسياري دارد كه بشر در آينده به آن برسد.

يكي از علما گفته است: اگر زن رحم نداشته باشد، عده نخواهد داشت.

پي نوشتها:

1 - تفسير نمونه، ج 24، ص 225.

2 - همان، به نقل از وسائل الشيعه، ج 15، ص 268.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.